grodan

Jag heter Emma Saviluoto. Mitt efternamn är finskt, betyder ungefär lerpöl och jag hatade det som barn för att det var så annorlunda; när man var liten ville man ju vara som alla andra. Ingen lärare fattade heller någonsin hur det skulle uttalas och jag fick alltid upprepa det minst fyra gånger inför alla, och jag var så hemskt blyg att det gjorde ont i magen varje gång. Nu tycker jag att det är ganska häftigt, att jag är ganska häftig. En stor del av mitt liv var jag väldigt förvirrad. Trots att jag visste ganska mycket. Jag visste vad jag ville bli, dansare. Jag visste att jag ville bort från Norberg och att det överallt i ungdomstidningar stod att det skulle vara svårt att växa upp, men att allt faktiskt skulle bli skitbra och ganska så lätt en dag mycket snart. På högstadiet spelade jag sönder Håkans "Ett kolikbarns bekännelser" och oftast kände jag att skulle livet bete sig som det gjorde kunde jag fan vara utan det.
---------------
När jag tänker tillbaka på just min uppväxt minns jag vårarna som mest. En dag sa jag till min vän att jag tyckte att det var jobbigt att solen sken; för att jag inte orkade kavla upp mina ärmar. Mina största önskan var nog att bara få vara den jag var, och samtidigt ville man bara vara någon annan. Ofta kände jag mig som en groda i en hög av sand; malplacerad. Andra vårdagar promenerade jag och mina kompisar runt på byn, man hade i princip sett allt som fanns att se på fyra och en halv minut och sedan började man om igen. Eller så köpte man piggelin för sex kronor som jag tagit av mamma. (förlåt)-------
När jag var liten älskade jag att ta hand om saker. En gång fångade jag en groda och låste in honom i en mintgrön plåtburk bara för att få ta hand om något. Vad knäppt egentligen. Tänk så skulle någon låsa in mig i en plåtburk bara för att få ta hand om mig. --------
Grodan överlevde.

Kommentarer
Postat av: mami

Ja du lilla snutti<3 tänk om vi föräldrar kunde läsa era tankar. Tänk vad många tankar ett litet barn har i sitt huvud. Och tänk att det finns så mycket utbildningar i världen om allt vi ska lära oss om barn mm, när det enda viktiga är att sitta ner och reflektera. Ha tid för varandra. Härligt att läsa dina reflektioner. Kram

2012-03-27 @ 15:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback